...of bel uw gemeente: (078) 635 1200

gemeente cms voor website en intranet

TYPODAM

gemeente cms

alterNET Internet B.V.

Langesteijn 124
3342 LG Hendrik-Ido-Ambacht
(078) 635 12 00 

Locatie

TYPO3 en webrichtlijnen

Vanaf 2015 moeten alle overheidswebsites voldoen aan de webrichtlijnen. Aan deze NUP-bouwsteen voldoet echter nog slechts een handvol websites. De webrichtlijnen zijn een handig instrument om te waarborgen dat uw website voor iedereen werkt en op moderne wijze is gebouwd. En dat niet alleen: met het voldoen aan de webrichtlijnen verbetert de vindbaarheid in zoekmachines. Aangezien ruim 75% van de internetgebruikers start via een zoekmachine is een verbeterde vindbaarheid van groot belang.

TYPO3 en webrichtlijnen: een uitstekende combinatie

Voor het voldoen aan de webrichtlijnen zijn enerzijds enkele technische ingrepen noodzakelijk; TYPO3 is daar uitermate geschikt voor. Anderzijds dient de contentbeheerder rekening te houden met een aantal extra werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan het vullen van een alt-attribuut of het meegeven van een titel aan een tabel.

Meerdere TYPO3-websites voldoen inmiddels aan de webrichtlijnen. Zo hebben de TYPO3-websites van de gemeente Oosterhout, de gemeente Goirle en de gemeente Emmen een Webrichtlijnen-certificering.

Waarom webrichtlijnen?

Bouwkwaliteit: het volgen van webstandaarden

Als de techniek achter uw website dankzij de webrichtlijnen goed in elkaar zit, werkt deze naar behoren voor al uw bezoekers: of zij nou een Apple of PC gebruiken, een screenreader hebben of uw website op een mobiele telefoon bekijken.

Toegankelijkheid voor mensen en zoekmachines

Een toegankelijke website kan door iedereen gebruikt worden. Ook door mensen die niet (goed) kunnen zien of horen, moeite hebben met ingewikkelde teksten of geen muis kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan (kleuren-)blinden, doven, mensen met dyslexie en mensen die de Nederlandse taal minder goed machtig zijn. Een toegankelijke website gebouwd conform de webrichtlijnen kan bovendien ook door zoekmachines goed â??gelezenâ?? worden, en wordt dus beter gevonden. Daarmee helpen de webrichtlijnen dus ook bij zoekmachinemarketing.

Klantvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid

Het is voor uw bezoekers prettig als u alternatieve contactmogelijkheden biedt en goed uitlegt hoe zij gemaakte fouten kunnen herstellen. Andere voorbeelden zijn het gebruik van vriendelijke webadressen en het creëren van aangepaste foutpaginaâ??s.
Kortom webrichtlijnen zijn voor elke bezoeker van belang!

(bron: www.webrichtlijnen.nl )